Actualités françaises

Fête de la Francophonie

C’est facile, sympa et innovant : découvrez le nouveau format de la fête de la Francophonie.
Tous les établissements scolaires du Danemark sont invités à fêter la Fête de la Francophonie.
Joignez-vous à cet élan nouveau et participez !

Comment faire ?

C’est facile et ce sera pour vous, une occasion à saisir pour sensibiliser vos élèves, vos collègues, vos responsables à l’apprentissage du français.
Le français, c’est facile, rigolo et utile.

Nous vous proposons quelques idées pour fêter la Francophonie dans votre établissement :

• Apprendre une chanson moderne en français ; une de celles que les jeunes écoutent aujourd’hui (nous vous fourniront quelques suggestions, faites nous en la demande)
  • Faire une exposition de dessins, de photos dans les couloirs, le hall, à la cantine de votre établissement
  • Créer des quizz sur la Francophonie,
  • Organiser un atelier sur « les plats typiques des pays francophones »
  • Projeter un film et en faire une exploitation pédagogique en classe
  • Organiser une « semaine festive » autour de la Francophonie
  • Faire jouer aux élèves des petits dialogues de cinéma
  • Organiser un karaoké de chansons francophones
  • Proposer une signalétique des lieux en français (salle des professeurs, bibliothèque, cantine…)
  • Un peu de poésie ? Découvrez comment des poètes francophones s’expirent sur un thème (la liberté, le chagrin d’amour, le temps qui passe…)
  • Un cours de gymnastique en français ? Commandes, expressions courtes, ordres, arrêts, remerciements…le tout associé au mouvement et à la gestuelle. Pourquoi ne pas essayer ?
  • Des affiches sur la parité et l’égalité ? Le 8 mars serait une bonne date pour le faire.
  • Le monde francophone : identifier des personnages importants : Léopold Sédar Senghor, Leïla Slimani, Idrissa Ouedraogo, Jean-Pierre Dardenne, Anne Fontaine, Stromae, Youssou N’Dour, Samuel Eto’o, Didier Drogba, Jamel Debbouze…

A vous de choisir celle qui vous plaît ou d’imaginer celle qui s’adapte, et qui va plaire, à vos élèves.

Une autre suggestion : vous pourrez lier votre action avec le thème que vous travaillerez à ce moment en classe et à vos objectifs pédagogiques. Par exemple, un spectacle ou une exposition sur Paris, Bruxelles ou une autre ville francophone si vous êtes en train de travailler sur les voyages.

En participant, vous ferez rayonner votre discipline et par la même occasion, valoriserez le travail de vos élèves.

La fiche d’inscription en ligne est très simple à remplir.

N’hésitez pas, inscrivez-vous ici.

DMiSprog

DMiSprog er en årlig elevkonkurrence i sprogene tysk, fransk og spansk (kun for gymnasieelever) med deltagere fra hele landet. Elever fra alle skoler (grundskole og gymnasium) kan teste deres sprogkundskaber og viden om tysk eller fransk sprog og kultur på to sprogniveauer – for grundskolen A2 og for gymnasiet B1-B2 jf. Den Europæiske Referenceramme for Sprog). Tilmelding sker årligt mellem august og oktober.
Konkurrencen starter med en online-runde, som eleverne gennemfører på skolen under opsyn af læreren. De bedst placerede skoler bliver umiddelbart derefter inviteret til den store finale, som i 2017 fandt sted i november på Marie Kruses Skole i Farum nord for København.
Læs mere om DM i Sprog på dmisprog.eu.

Brev til kommunernes skolechefer

I Sproglæreren nr. 2 2015 afslørede en undersøgelse af tal fra Undervisningsministeriet for skoleåret 2014-15 at udbredelsen af fransk i folkeskolen er voldsomt skæv. I store dele af landet eksisterer fransk overhovedet ikke. For at råde bod herpå har Sproglærerforeningen i samarbejde med Den Franske Ambassade sendt et brev til kommunernes skolechefer med opfordring til tilbyde deres elever fransk. Læs brevet her.

Uddan dig som fransklærer på nettet

Skoleledernes undskyldning for ikke at tilbyde fransk på deres på deres skoler er ofte at de ikke kan skaffe fransklærere. Det er nærmest blevet et mantra hos skoleledere på skoler uden for det storkøbenhavnske og århusianske område. Derfor er nedenstående mulighed værd at interessere sig for, også for alle jer som er godt uddannede. Jeg vil i hvert fald opfordre jer til at gøre både kolleger og skoleledere opmærksom på denne uddannelsesmulighed.

Læs til fransk på nettet – kik her

Bliv DELF-eksaminator

Hos Institut Français kan I uddanne jer gratis som DELF-eksaminator. Se nærmere på http://www.institutfrancais.dk/fr/afdelinger/afdelingen-for-fransk-sprog/. For at få et indtryk af hvad Delf i praksis er for eleverne, kan I læse Mie Schrøders indlæg på det fransk/tyske netværk på folkeskolen.dk.  http://www.folkeskolen.dk/550862/delf-goer-fransk-attraktivt-for-eleverne.

Kurser for fransklærere hos CAREL

Royan er en by i Sydvestfrankrig i departementet Charente-Maritime. Her holder CAREL – Centre audivisuel de Royan pour l’étude des langues – til. CAREL tilbyder mange slags kurser, herimellem kurser for lærere som underviser i fransk som fremmedsprog. Deres program er bestemt værd at se nærmere på. Mailadressen er carel.org. Og så er det tilfældigvis sådan at ‘vores’ nuværende attachée de Coopération pour le francais på Institut Francais, Sylvie Maury, selv har været ansat dér en årrække.

Mere detaljerede oplysninger kan I få hos Madame Jacqueline Tybjerg –  – som repræsenterer CAREL over for skoler, universiteter og lærerforeninger. Hun er fransk, men taler også glimrende dansk.

Franskundervisning på Ordrupgaard

Skoletjenesten Ordrupgaard : http://ordrupgaard.dk/folkeskole/

Ordrupgaard rummer en af Nordeuropas betydeligste samlinger af fransk kunst fra det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede.

Ordrupgaards franske samling skaber i et sammenhængende overblik over den tidlige modernistiske billedkunst med hovedvægt på impressionismen repræsenteret ved blandt andre Claude Monet, Alfred Sisley, Camille Pissarro, Berthe Morisot og Auguste Renoir.

Med udgangspunkt i Ordrupgaards franske samling tilbyder museet franskundervisning. Undervisningen varetages af Ordrupgaards team af fransktalende kunsthistoriestuderende. Under besøget på museet øver klassens elever sig i at lytte og samtale på fransk med udgangspunkt i kunsten.

Se franske film i Grand!

Du cinéma En association avec Grand Teatret, nous vous proposons des séances de cinéma pour les classes de français. Contactez-nous !
IFcinéma Inscrivez-vous à IFcinéma et projetez des films français à vos élèves : http://ifcinema.institutfrancais.com

Institut Français