- Målgruppe: 8.-9. klasse
- Fokus: passé composé (PP) og futur proche(FP)
- Mål: at eleverne kan genkende og anvende de to tider og ikke mindst kende forskel på dem
- Aktivitet: et spil, hvor eleverne øver sig i at sige sætninger i futur proche og passé composé
Eleverne rykker deres kegle et felt fremad, når de slår et lige antal med terningen, og et felt baglæns, når de slår et ulige antal. De lige tal udløser et verbum, som skal sættes i futur proche, og de ulige tal udløser verber, der skal sættes i passé composé.
Sidegevinst – bevægelse i undervisningen.
Det skal du bruge:
- 1 kegle som ’ludobrik’ pr. elevpar, kridt til at tegne banerne op med på asfalten eller 10 stykker kulørt A4-karton til felter pr. bane
- 1 terning pr. elevpar
- Et udprint af Départ og Le But de Futur Proche og Le But de Passé Composé bane.
- Et lærerark med verber i infinitiv (regelmæssige, uregelmæssige eller begge), som er lamineret og klippet ud.
- Et elevark pr. par, hvorpå læreren noterer sætninger og point.
Lærerark:
Parler 1.sg | Parler 2.pl |
Manger 2.sg | Manger 1.pl |
Jouer 3.sg | Jouer 3.pl |
Habiter 3.sg | Habiter 3.pl |
Choisir 1.sg | Choisir 2. pl |
Travailler 1. Sg | Travailler 3. pl |
Voyager 3. Sg | Voyager 1. pl |
Vendre 2. Sg | Vendre 2. pl |
Finir 3. sg | Finir 3. pl |
Venir 2. sg | Venir 1. pl |
Elevark
Navne:
Læreren skriver sætninger og point:
1) |
2) |
3) |
4) |
5) |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
16) |
17) |
18) |
19) |
20) |
I dette forløb er der fokus på de to tider futur proche og passé composé.
Begge tider er sammensatte tider. Øvelsen/spillet bruges primært, efter begge tider er gennemgået og inkorporeret, og ved repetition.
Eleverne inddeles i hold på to. Borde og stole rykkes ud til siden i klassen, eller man går i skolegården eller i idrætssalen for at have et større bevægelsesrum.
Markér 3-4 baner (man kan være to par om hver bane) med et startfelt i midten og fem felter foran (Départ) og fem felter bag.
For enden af de fem felter fremad har man futur proche-målet (Le but de futur proche), og for enden af de fem felter baglæns har man et passé composé-mål (Le but de passé composé).
Alle elever starter ud for Départ-feltet. Hvert par får udleveret en terning og en kegle (spillebrik). Terningen kastes. Får man et lige tal (pair), går man frem. Slår man et ulige tal (impair), går man baglæns.
Man slår med terningen og rykker kun et felt frem/tilbage ad gangen. Det er ikke antallet af øjne på terningen, der afgør, om man rykker frem eller tilbage, kun lige/ulige. Slår man 2, rykker man frem mod FP, og slår man 5, rykker man baglæns mod PP.
Eleverne slår nu med terningerne og rykker henholdsvis den ene eller den anden vej. Læreren har kortene med verberne i infinitiv til eleverne i en lille stak.
Når eleverne har slået med terningen, løber den ene elev hen til læreren, henter et kort og tager det med tilbage til sin makker. Sammen laver de en sætning, og den anden løber tilbage til læreren med svaret (mundtligt) og afleverer kortet.
Læreren skriver sætningen ned og giver point for sætningen, og eleven løber tilbage til makkeren, som rykker brikken et felt frem eller tilbage.
De slår på ny, og igen løber den ene hen til læreren og får et nyt kort osv.
Læreren markerer elevernes point (hvor mange sætninger, de får lavet med de forskellige verber), og eleverne får 2 point for hver sætning de laver.
Når et par når i mål – i enten den ene eller anden ende – slutter spillet. Alternativt kan man afsætte en timer og se, hvor mange sætninger eleverne kan nå at lave inden for eksempelvis 10-15 minutter.
Amusez-vous bien!