At skrive i et tekstfelt

At skrive i et tekstfelt

Klassetrin: 6.-10. klasse

Tidsforbrug: Alt mellem 5. og 45. minutter

Forberedelsestid: Afhænger af aktiviteten.

 

Sommerens skriftlige prøver er gennemført, bedømt og måske evalueret af den enkelte lærer. Har man haft en klasse til prøve i et af de skriftlige sprogfag, modtager man i hvert fald en evaluering fra den beskikkede censor.

Undervisningsministeriet skriver, at formålet med tilbagemeldingsordningen er “at give en brugbar feedback til læreren, som kan anvendes til at tilpasse næste års undervisning. Den skal desuden sikre, at skoler og lærere foruden karakterfordelingen får en tilbagemelding på de enkelte klassers præstationer ved de skriftlige prøver, som kan anvendes i skolens fremadrettede faglige udviklingsarbejde.”

I år (2024) har en del skoler været tilmeldt ordningen med lukket tekstfelt, der fra næste prøvetermin er obligatorisk i sprogfagene. Tekstfeltet skal lette tilsynsopgaven i prøvesituationen ved at imødegå problemerne med utilsigtet og tilsigtet snyd med brug af bl.a. ordforslagsfunktionen, oversættelsesprogrammer og kunstig intelligens.

 

Her kommer min tilbagemelding til jer, der gerne vil forberede jeres elever til at skrive i tekstfeltet.

Jeg har som beskikket censor i skriftlig engelsk læst og bedømt 200 elevbesvarelser, alle skrevet i det lukkede tekstfelt. Det har som bedømmer været dejligt at være fri for at tænke på, om det nu er noget, eleven har fundet på nettet eller fået AI til at skrive.

Ingen af de besvarelser, jeg rettede, indeholdt billeder eller links. Rent indholdsmæssigt var besvarelserne som de plejer at være, når man modtager sådan en stak. Eleverne er lige gode/mindre gode til at strukturere en tekst, skrive levende, finde på oplevelser i det fiktive kulturmøde osv. Alt det, som en god besvarelse også indeholder, og ikke kun korrekt stavning og grammatik.

Rent sprogligt var det ikke-meningsforstyrrende fejl, der var flest af: stavning, kongruens, ejefalds- og flertals apostrof, uregelmæssige datider og rod i tid (nutid/datid). Jeg synes ikke, at niveauet var lavere end normalt, når man ser bort fra de ikke-meningsforstyrrende fejl.

Her er min top-18 over fejl, der med træning og opmærksomhed kan minimeres, når der ikke længere kan bruges stavekontrol og ordforslag.

  • a lot
  • can’t
  • don’t
  • doesn’t
  • going to
  • he’s
  • his
  • I
  • I’m
  • she’s
  • their
  • there
  • they’re
  • want to
  • were
  • where
  • you’re
  • your

 I undervisningen kan der arbejdes med disse på flere forskellige måder.

 

Writing exercises:

Write a sentence with each word in order to show you understand the meaning of the word and how to spell it.

 

Spelling Bee Competition:

Organize a spelling bee where students take turns spelling words aloud.

 

Word Jumble Games:

Provide students with jumbled letters and have them unscramble the letters to form correct words. This can be done individually or in teams.

Spelling Relay Races:

Set up a relay race where students run to a board, write a correctly spelled word from a given list, and then tag the next teammate. This adds physical activity to learning.

 

Crossword Puzzles:

Create crossword puzzles using commonly misspelled words. Students fill in the words based on given clues, reinforcing their spelling and vocabulary knowledge.I usually use https://puzzlemaker.discoveryeducation.com/

 

Word Search Puzzles:

Design word search puzzles that include commonly misspelled words. Students find and highlight the words, which helps them recognize correct spellings. The above-mentioned website is also useful for creating word search puzzles.

 

Dictation Exercises:

Conduct dictation sessions where you read out sentences containing commonly misspelled words. Students write down what they hear, practicing both listening and spelling skills.

Interactive Online Quizzes:

Use online platforms to create interactive spelling quizzes. Websites like Quizlet or Kahoot offer ways for students to practice spelling through games and tests.

 

Spelling Journals:

Have students keep a spelling journal where they write down commonly misspelled words that they encounter, along with their correct spellings. They can also write sentences using these words to reinforce their learning.

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 3 2024

Tema:
Sprog & teknologi

Udgivet:
4. oktober, 2024

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.