Wimmelbilder

Wimmelbilder

Jeg stødte op til sommerferien på en særudgave af et tysk magasin til børn med overskriften ”Wimmelheft”. En masse fine fotos, hvor der på hvert billede er et sted mellem 50 og 100 små genstande nøje placeret og arrangeret.

Nedenunder stilles der en masse spørgsmål til billedet. For det meste handler spørgsmålene om antal, eller hvor noget befinder sig. Billederne har temaer, så på én side er der fx en masse legetøjsbiler, på en anden side er det blomsterhoveder og blade fra træerne, en side er med legetøjsdinosaurer, dukkemøbler eller alt godt fra stranden.

Den idé har jeg taget med videre i min tyskundervisning, især til de yngre klasser. Her skal eleverne parvis selv lave et Wimmelbild og stille spørgsmål til deres eget billede.

  1. Eleverne bestemmer selv, hvad de vil bruge til billedet, f.eks. kan de tømme deres egne penalhuse og tasker eller gå på jagt i skolegården efter blade og sten eller andre steder, hvor der kan findes dippedutter eller legetøj.
  2. Derefter arrangerer eleverne tingene, så de holder sig inden for et felt på ca. 30 x 40 cm. Man kan evt. bruge et A3-papir som baggrund (evt. i en farve, der passer tematisk, fx blå, hvis det er strandskaller)
  3. Der tages et billede, og billedet printes ud.
  4. Nu skal gruppen selv stille spørgsmål til billedet, som de så kan give videre til deres klassekammerater. Her kan der arbejdes med enkle spørgesætninger:

„Wie viele Würfeln findest du?“

„Endekst du einen Hund?“

„Wo ist das Auto?“

„Gibt es mehr Würfeln als Pöppeln?“

„Siehst du die blauen Vierecke?“

  1. Til sidst printes billeder med spørgsmål, evt. sat op i et worddokument, så der kan skrives spørgsmål under billedet.
  2. Derefter kan eleverne prøve hinandens Wimmelbilder og tjekke hinandens svar. Man kan igen give eleverne gode chunks til at svare tysk på spørgsmålene:

”Ich entdecke/sehe 5 Würfeln.”

”Ja, ich entdecke 1 Hund.“

„Nein, es gibt mehr Pöppeln als Würfeln.“

Man kan også vise billederne på et smartboard og arbejde sammen hele klassen, hvor der skrives svar undervejs.

Læreren kan differentiere i forhold til antallet af spørgsmål, der skal stilles, og hvordan der skal svares.

Man kan lave Wimmelbilder, som skal have tema efter det emne, man alligevel arbejder med, så det bliver en form for gentagelse af nye ord, fx Tier, Verkehrsmittel, Essen, Mein Zimmer, Meine Schultasche.

Viel Spass!

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 3 2024

Tema:
Sprog & teknologi

Udgivet:
4. oktober, 2024

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.