AI & ChatGPT – en vej til snyd eller et læringsredskab?

AI & ChatGPT – en vej til snyd eller et læringsredskab?

AI, mere specifikt ChatGPT, har på rekordtid skabt dybe skillelinjer i det danske uddannelsessystem, hvilket har resulteret i to markante og modsatrettede synspunkter. På den ene side betragtes ChatGPT som et værdifuldt værktøj, som eleverne kan og bør anvende, forudsat at der etableres sunde og ansvarlige vaner omkring dets brug. På den anden side ses ChatGPT som en potentiel kilde til snyd, hvor eleverne kan narre både lærere og sig selv ved at tage genveje gennem opgaver og lektier. Det er vanskeligt at fastslå, hvilken af de to tilgange der er den mest korrekte. AI-teknologier som ChatGPT rummer utallige muligheder, men de medfører også en række udfordringer, som kan være komplekse at...

Få adgang til denne artikel

Få adgang til Sproglærerens digitale univers. Her får du adgang til alle tidligere artikler fra magasinet samt tilbud om kurser og konferencer.

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 3 2024

Tema:
Sprog & teknologi

Udgivet:
4. oktober, 2024

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.