At lære sprog – når det er svært

At lære sprog – når det er svært

Elever med dysleksi har brug for en systematisk undervisning i sammenhængen mellem sproglyde og bogstaver, fordi de har svært ved at skelne og bearbejde sproglydene i det talte sprog og ved at kombinere lyde og bogstaver i det skrevne sprog.
”Hvor svært kan det lige være?”For nogle elever kan det faktisk være rigtig svært at lære et nyt sprog. Først og fremmest tænker man på de dyslektiske – eller ordblinde – elever, som har markante vanskeligheder med at læse og stave. Vanskelighederne skyldes, at ordblinde elever har svært ved at udnytte skriftens lydprincip. Eleverne har udfordringer med at omsætte bogstaver til bogstavlyd og omvendt. Er man ordblind, udvikler man sjældent en automatiseret læsning. Læseprocessen vil altid være langsommere, og den vil også være energikrævende.Men vi oplever også en anden gruppe af elever, som kan have svært ved at lære et nyt sprog. Det kan være elever med fonologiske udfordringer, som med ...

Få adgang til denne artikel

Få adgang til Sproglærerens digitale univers. Her får du adgang til alle tidligere artikler fra magasinet samt tilbud om kurser og konferencer.

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 2 2025

Tema:
Hvordan lærer vi sprog?

Udgivet:
9. juni, 2025

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.