Chansons d’automne

Chansons d’automne

At lytte til franske digte og sange er en sjov og engagerende måde at udvikle elevernes mundtlige færdigheder i fransk på, samtidig med at elementer af fransk kultur introduceres. Efterårssange er oplagte at arbejde med, f.eks. i et forløb om vejret eller landet.

Lyt gerne til de sange, I arbejder med, i fællesskab, måske i begyndelsen af eller som afslutning på timen, da det er en god måde at skabe ro og fælles fokus på.

Ofte er det svært for eleverne at arbejde med en hel sang. Derfor skal du overveje, hvor meget af teksten du vil bruge og hvordan. En god idé, når eleverne selv skal arbejde med en sang, er at lade dem fokusere på omkvædet og et enkelt vers; eller lad eventuelt grupperne arbejde med forskellige vers.

På både mellemtrinnet og i udskolingen kan sangene med fordel bruges til fokuslytning, hvor elever lytter efter de ord, som de genkender, eller som I har trænet.

Hvis du vælger at anvende digte, så kan disse enten oplæses eller afspilles med baggrundsmusik for at gøre dem mere levende. Du kan også vælge at lade eleverne selv vælge en baggrundsmelodi, som passer til det digt, I arbejder med.

 

Idéer til velegnede franske sange og digte, som du kan finde på YouTube:

Automne, le temps qui passe – Paul Verlaine (digt)

Les feuilles mortes – Jacques Prévert (digt)

Colchiques dans les près – Francis Cabrel (sang)

Automne – Barbara (sang)

Les feuilles mortes – Yves Montand (sang)

Octobre – Francis Cabrel (sang)

Miniforløb med en sang

  1. Start med en brainstorm: Hvad forbinder vi med efterår? Skriv ordene på tavlen. (10 min.) Introducer derefter emnet på fransk: Aujourd’hui, on parle de l’automne en français. På YouTube findes der mange gode videoer, f.eks. Le vocabulaire, ou le lexique, de l’automne. Eleverne kan skrive, tegne og matche ord med billederne i deres hæfter. Du kan også bruge denne hjemmeside til at lave bingo cards: myfreebingocards.com.
  1. quizlet.com kan du hurtig finde eller danne nye lister med ordforråd, som gør det sjovere for eleverne at lære nye ord. Brug f.eks. listen chanson octobre, Francis Cabrel. Du kan redigere i den ved at bruge passwordet OCTOBRE. Husk at tage en kopi til dig selv først.
  1. lyricstraining.com kan du arbejde med sangtekster, og det er altid populært blandt eleverne. På hjemmesiden findes der allerede sangen Les feuilles mortes, d’Yves Montand, som du kan arbejde med. Her skal eleverne finde manglende ord ved at lytte til sangen. Du kan lade dem arbejde med opgaven selv eller arbejde med den fælles på skærmen i klassen. Du kan også justere niveauet, så det passer til din klasse.
  1. Lad eleverne reciterer teksten på en udtryksfuld måde og optage sig selv, efter de har øvet sig. I Frankrig bruger man stadigvæk, at eleverne skal lære noget udenad og sige det højt i klassen. Det kan måske lyde gammeldags, men der er forskning, der viser, at det kan være givende for den, der lærer sprog. Fx skriver neuropsykolog Thomas Buttaci: « Les poésies sont aussi bénéfiques pour améliorer l’expression orale, le vocabulaire et la confiance en soi » , kilde: Le figaro étudiant https://etudiant.lefigaro.fr/article/pourquoi-l-apprentissage-par-coeur-est-finalement-efficace_7e44ed76-92ea-11eb-951d-2ef61b8ac0ad/ . Og så får eleverne også lov til at få en smagsprøve på den franske skole.
  1. Ud fra et digt eller en sang om efteråret skriver eleverne deres egen tekst (ved at erstatte bestemte ord og bevare strukturen), og du kan eventuelt organisere en lille poesikonkurrence.
  1. I Frankrig findes der også mundheld (dictons) til hver måned. Her er et lille udvalg om efteråret, som du kan læse og oversætte med dine elever. Og hvorfor ikke også lære en af dem udenad?

Septembre

« Septembre se nomme, le mai de l’automne. »

Octobre

« Quand octobre prend sa fin, dans la cuve est le raisin. »

Novembre

« Brouillard en novembre, l’hiver sera tendre. »

  1. Når dine elever arbejder med efterår, er det oplagt at benytte lejligheden til at lære eller repetere ordforrådet om vejret. Det kan du f.eks. gøre ved også at bruge Alain Le Laits sange Quel temps fait-il og Les mois de l’année. For udskolingselever kan det være rart at repetere noget, som de synes er nemt – eventuelt i begyndelsen af timen, inden de skal lære nyt.
  1. Lad eleverne lave en illustreret plakat ud fra et vers eller en bid af en sang eller et digt og præsentere den i klassen. Dekorér derefter klasselokalet med plakaterne.

Rigtig god fornøjelse!

Her får du QR-koden til sangen Quel temps fait-il ?

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 3 2025

Tema:
Prøver

Udgivet:
6. oktober, 2025

Andre artikler i denne udgave

Ingen artikler fundet

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.