Creative Writing

Creative Writing

Målgruppe: 6.-9. klasse

Grundet afskaffelsen af den skriftlige afgangsprøve ændres forholdene for engelskundervisningen markant fra sommeren 2026. Som engelsklærer kan man efterlades med en undren over, hvordan man så skal arbejde med skriftlighed, og hvordan slutmålene kommer til at se ud. Det må vi vente med at se, til de nye fagplaner ligger klar i 2027.

 

Den første tanke, jeg fik, da jeg læste, at de skriftlige prøver vil blive fjernet, var, at jeg gerne ville arbejde mere med creative writing i stedet for at træne til de skriftlige prøver. Det husker jeg selv som en sjov aktivitet fra min tid på læreruddannelsen, og også det er en øvelse, jeg har gjort mig positive erfaringer med sammen med mine elever i mit virke som lærer. Jeg håber, at mine erfaringer med og tips til creative writing vil inspirere dig til at afprøve noget lignende i din egen undervisning.

Tip #1 – Sæt brede rammer, men overvej, hvor brede de skal være

Jeg lavede for nylig en opgave med min 9. klasse, hvor de skulle skrive en crime story, som skulle vise, hvad de havde lært om USA’s fængselssystem i forløbet Law and order. Udfordringen og den kreative vinkel var, at eleverne skulle skrive opgaven i programmet Twine på SkoleTube, hvor man kan indlægge valg undervejs. Opgaven blev derfor en choose your own adventure-opgave.

Flere af eleverne trivedes godt i opgavens brede rammer. Særligt de elever, som også syntes, at programmets muligheder var sjove. Pludselig stod jeg med en række lange, fine tekster med mange kreative valg undervejs skrevet af elever, som ellers sjældent skriver lange tekster i de bundne FP9 tekstoplæg og øvrige skriveopgaver i hverdagen.

Dog havde var der også flere elever, som ikke fik afleveret til tiden, fordi ambitionsniveauet blev meget højt. Under gennemlæsning af deres opgaver gik det op for mig, at rammen var sat så bredt, at de var begyndt at skrive indledningen til en bog og ikke bare en kortere aflevering.

Tænk derfor gerne differentiering ind i en opgave som denne. Nogle har brug for en bred ramme, hvor de bare kan skrive, og andre har måske brug for et bestemt antal ord, de skal stile efter. Her kender du bedst selv dine elever.

Tip #2 – Tilfældigt planlagt eller planlagt tilfældig?

En kreativ proces kan være svær at få taget hul på. Der er altid mange muligheder, og at få taget de rigtige valg tidligt i processen kan være en udfordring.

For nogle elever kan det være et benspænd at skulle finde på en handling, på et miljø og på karakterer, så her kan planlagt tilfældighed med fordel anvendes: Hav f.eks. et lykkehjul klar (med figurer som a policeman, the ice cream truck driver, your next door neighbour og your teacher), og lad hjulet bestemme historiens hovedperson. Gør herefter det samme med handlingens placering samt med handlingselementer.

En model kan se sådan her ud:

  • Hovedperson
  • En person, hovedpersonen interagerer med
  • Handlingens placering
  • Et tilfældigt objekt, der kommer i spil i historien

Jeg har lavet et hjul med onlineværktøjet Wheel of Names med bud på karakterer og miljøer. Du kan finde linket i bunden af artiklen.

En anden model er at lade eleverne komme med forslag til indholdet. Lad dem gerne komme med flere forslag, så der er noget at vælge mellem, men husk også her begrænsninger.

Tip #3 – Find noget der virker, men prøv også nyt af

Leg altid med genrer, tekstformer og opgavetyper. Det er godt at have sikre aktiviteter at vende tilbage til, men gennem variationen sikrer du også differentiering i forhold til elevernes forudsætninger og får på den måde skabt motivation for arbejdet. Her får du tre forslag til creative writing-opgaver, du kan prøve af:

#1 – Word association

Skriv et ord på tavlen, som eleverne skal inkludere i deres historie. Lad dem skrive i et prædefineret tidsrum. Slet herefter ordet, og skriv et nyt. Eleverne skal nu skrive videre på en anden elevs historie med det nye ord. Alternativt kan de skrive videre på deres egen. Husk at give tid til, at de kan læse det, der allerede er skrevet, hvis de skal fortsætte en andens historie.

#2 – Rewrite the ending

Har I lige læst en god historie eller set en spændende film? Bed eleverne skrive en anden slutning end historiens originale. Opgaven kan også lyde write the ending, hvis I har arbejdet med et medie, hvor I ikke kender slutningen endnu.

#3 – Historier fra billeder

Vis et billede i klassen, og lad enten eleverne beskrive det eller skrive en historie ud fra det. Her er der rig mulighed for at differentiere aktiviteten uden at skulle finde mange billeder.

Der findes desuden massevis af muligheder online, og et AI-værktøj vil kunne hjælpe med at komme på endnu flere idéer.

Jeg håber, at disse idéer kan igangsætte skrivelysten hos dig og dine elever. De er blot ét bud på, hvordan der kan arbejdes med skriftlighed efter den skriftlige prøves tid.

Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at sende mig en mail på mads738s@vejle.dk

Link til Wheel of Names: https://wheelofnames.com/a4h-qxv (Hjulet kan frit kopieres og tilpasses.)

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 1 2025

Tema:
Overgange

Udgivet:
17. marts, 2025

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.