Hvad er kommunikativ og funktionel sprogundervisning?

Hvad er kommunikativ og funktionel sprogundervisning?

Mette Skovgaard Andersen, centerleder, NCFF
Ifølge vejledninger og læreplaner for tysk og fransk i grundskole og gymnasium skal undervisningen bygge på et funktionelt og kommunikativt sprogsyn. Det er også en beskrivelse, de fleste sproglærere vil knytte til deres egen undervisning. Ikke desto mindre er det svært at definere nøjagtigt, hvad det indebærer, og vi kan konstatere, at fortolkningen af de to begreber undertiden er præget af den strukturalistiske tradition. Det betyder, at sprogets form og struktur får prioritet i undervisningen, og ses som en forudsætning for at lære sproget, hvad enten det handler om skrift eller tale.I denne artikel kommer vi med et bud på en konstruktiv og forhåbentlig brugbar fortolkning af kommunika...

Få adgang til denne artikel

Få adgang til Sproglærerens digitale univers. Her får du adgang til alle tidligere artikler fra magasinet samt tilbud om kurser og konferencer.

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 3 2024

Tema:
Sprog & teknologi

Udgivet:
4. oktober, 2024

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.