Denne praksisside sætter fokus på kunst i tyskundervisningen og kommer med et bud på, hvordan det kan lade sig gøre, samt giver en forklaring på, hvorfor kunst er så vigtig i tyskundervisningen, eller bare i undervisningen generelt.
Ifølge Tatiana Chemi, lektor på Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet, ”lærer elever en masse, når de ser på kunst og skaber kunst i undervisningen. Når vi arbejder med kunst, bliver der nemlig skabt særlige forbindelser i vores hjerner. Forbindelser, der er optimale, når vi skal lære nye kundskaber.
Følelser og kognition hænger nemlig sammen, og vi kan ikke adskille dem. Vi lærer og udvikler os på baggrund af følelser. Så kunsten kan åbne en dør i hjernen, så vi får adgang til at lære nye kundskaber, vi kan anvende i praksis.”
Og ydermere får vi opfyldt en række kompetencemål fra Fælles Mål.
Selbstporträts
Med udgangspunkt i Louisianas udstillingskatalog fra udstillingen ‘Det kolde øje’ arbejdes der med ‘Selbstporträts’.
Eleverne får forskellige fotos/malerier til inspiration –
- Was sehe ich? Was fühle ich? Was denke ich?
- Sammle so viele Adjektive wie möglich, die du zum Bild passend findest.
- Schreibe so viele Fragen wie möglich zum Bild.
- Magst du das Werk oder nicht? Warum/warum nicht?
- Formuliere einen Tagebucheintrag für die abgebildete Person/eine, der abgebildeten Personen
Der kan arbejdes med at male selvportrætter.
Eleverne kan medbringe fotos af dem selv eller deres familie. Disse kan klippes i dele og laves til decopage-portrætter.
De kan tage nye billeder af hinanden – farve eller sort/hvid.
Der kan laves talebobler til de billeder, de har fået. Hvad siger personen/personerne?