Niveau: A1-A2 (7.-10. kl.)
Fokus: ordforråd om familie og simpel sætningskonstruktion
Varighed: ca. 2-3 lektioner
Denne aktivitet kombinerer ordforrådsopbygning med teknologi og engagerer eleverne både skriftligt og mundtligt på deres niveau.
Mål:
- At udvide elevernes ordforråd om emnet familie.
- At træne eleverne i at beskrive deres egen familie ved hjælp af enkle sætninger på fransk.
- At integrere brug af AI til at styrke skriftlige og mundtlige færdigheder.
Materialer:
SkoleGPT
Papir og blyant
Introduktion
Introducér dagens emne: La famille
Se på billedet, og tal sammen (på dansk) om de forskellige familietyper, der findes.
Gennemgå de vigtigste familiemedlemmer på fransk, fx le père, la mère, le frère, la sœur, le grand-mère, le grand-père, etc.). I kan evt. spille Le jeu des 7 familles.
Aktivér elevernes sproglig forhåndsviden
I mindre gruppe skal eleverne uden hjælp af AI aktivere deres sproglig forhåndsviden om emnet. Lad dem brainstorm sammen over alle de ord og udtryk, de allerede kan bruge til at fortælle om deres famille, fx J’ai trois frères, Dans ma famille il y a…, Une grande famille, une petite famille, etc.
Det er vigtigt at afdække, hvad de allerede er i stand til at sige uden hjælp af AI. Dette kan være på ord-, chunks- eller sætningsniveau. På den måde får eleverne mulighed for at bygge ovenpå på det, det kan i forvejen.
Ordforrådsudvidelse med AI
Eleverne skal nu bede SkoleGPT om gode udtryk til at præsentere deres familie. De kan starte med at prompte AI’en med følgende sætning:
“Giv mig gode udtryk på fransk på niveau A1 til at præsentere min familie.”
Lad dem notere de ord og sætninger, som SkoleGPT genererer, og sammenligne disse med det ordforråd, de allerede kender. Bed dem om at tale sammen, om der er ord og udtryk, de gerne vil anvende.
Lad dem prompte videre med nye spørgsmål og på forskellige niveauer. De fleste generative AI’er kender niveauerne i den europæiske referenceramme for sprog (CEFR). Således kan eleverne søge på forskellige niveauer.
Min familie – skriv en kort tekst
Eleverne bruger det udvalgte ordforråd samt de eksempler, som AI’en gav, til at skrive en kort beskrivelse af deres egen familie på fransk, fx Dans ma famille, il y a…
Eleverne kan spørge en AI med talegenkendelse som fx Google Translate til råds, hvis de er i tvivl om, hvordan man udtale noget på fransk.
Præsentation og feedback
Eleverne kan
- præsentere deres beskrivelser for hinanden.
- give feedback til hinanden.
- illustrere deres tekster.
- formulere og stille spørgsmål til deres præsentation til hinanden.
Evaluering
Vurdér elevernes brug af relevant ordforråd og deres evne til at skrive og præsentere en enkel beskrivelse af deres familie.
Giv feedback på elevernes interaktion med SkoleGPT, især hvordan de har brugt værktøjet til at forbedre deres sprogkundskaber.
Lidt om SkoleGPT
SkoleGPT er en chatbot, som er udviklet af Future Classroom og CFU ved Københavns Professionshøjskole. Den er et sikkert alternativ til de store verdenskendte chatbots såsom ChatGPT, da den ikke gemme brugernes data og dermed overholder GDPR-reglerne.
SkoleGPT er aktuelt det bedste bud på en chatbot, der kan bruges i undervisningen.
Læs mere på https://skolegpt.dk/ og hos NCFF på www.ncff.dk.