Warnings

Warnings

Praksisside til engelsk - lige til at bruge
  • Materialer: PC, tom sodavandsdåse, slikpose, chipspose eller lignende
  • Klassetrin: Mellemtrin og udskoling
  • Tidsforbrug: 45 minutter

Som en del af emnet Food & Health har eleverne lavet advarsler på usunde produkter, ligesom det kendes fra cigaretpakker. Det kom der en tankevækkende udstilling ud af. Jeg lavede en skabelon, de skulle skrive. Til sådanne opgaver laver jeg altid et eksempel for at stilladsere opgaven for de elever, der måtte have brug for det. På en tom sodavandsdåse sætte jeg følgende advarsel:

  1. Bring an empty wracking, box, can or container from something unhealthy.
  2. Write a warning about the consequenses if you eat/drink too much of the product. You can use the internet to search for informations. Include at least two facts, one photo, your name.
  3. Print your warning and cut it out.
  4. Glue it into the empty packaging.

My life in five sentences

  • Materialer: lærerens egne sætninger (se eksemplet)
  • Klassetrin: 6.-10. klasse
  • Tidsforbrug: 45 minutter

Dette er en god aktivitet i nye klasser, så eleverne kan lære hinanden at kende.

På tavlen til venstre skrives i tilfældig rækkefølge fem sætninger om interessante ting, du/læreren har gjort. Til højre skrives følgende adverbier: first, second, then, after that, finally.

Fortæl eleverne, at det der står på tavlen, er noget, du har gjort, men begivenhederne står i den forkerte rækkefølge.

Eleverne skal herefter parvis eller i grupper diskutere, hvilken rækkefølge, de tror, er den rigtige ved at bruge adverbierne. Bagefter gætter eleverne på den rigtige rækkefølge. Gætter de forkert, må de gætte igen.

Eleverne inddeles i par og de læser hinandens sætninger og forsøger at gætte på den rigtige rækkefølge. Hvis rækkefølgen er forkert, skal de prøve igen, indtil de får den rigtig. Afslut med, at eleverne skal fortælle hele klassen om noget, de nu ved om deres makker.

Chat stations

  • Materialer: Spørgsmål til en tekst, film eller lignende, arbejdsark med spørgsmål
  • Klassetrin: 5.-10. klasse, grupper på 2-4 personer
  • Tidsforbrug: 45 minutter

 Synes du også, at  eleverne sidder for meget ned? Så prøv at lave chat stations. Eleverne får mulighed for at bevæge sig rundt, og når der laves fælles opsamling i klassen, bliver svarene mere kvalificerede, fordi der har været tid til at fordybe sig. Har man i klassen læst en tekst eller set en film, kan det være en anden måde at arbejde med spørgsmål til teksten/filmen. Chat stations kan laves i klassen eller i et andet lokale, hvis man har sådan et til sin rådighed.

  1. Lav spørgsmålene – antal spørgsmål = antal grupper.
  2. Lav et arbejdsark, der passer til spørgsmålene.
  3. Hæng spørgsmålene op i klassen, eller læg dem på bordene i et ekstra rum.
  4. Inddel eleverne i grupper på 2-4 personer.
  5. Grupperne rokerer rundt og svarer på spørgsmålene. De skriver noter på arbejdsarket. Måske står de ved et spørgsmål eller sidder ved et bord.
  6. Læreren bestemmer, når der skal rokeres, og alle rokerer samtidig.
  7. Lav fælles opsamling i klassen.

Nu er det elevernes tur til at skrive fem sætninger om noget, de har oplevet/gjort. Fortæl dem, at de ikke skal skrive sætninger, hvor rækkefølgen er logisk: I was born. I started kindergarten. I started school osv.

Del denne artikel med dine kolleger eller venner

Sproglæreren nr. 4 2022

Tema:
Køn og sprog

Udgivet:
12. december, 2022

Andre artikler i denne udgave

Denne hjemmeside benytter cookies

En cookie er en lille tekstfil, som vi gemmer på din enhed for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg. Hvis du sletter eller blokerer cookies, kan du risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.