- Klassetrin: Alle
- Tidsforbrug: En temadag
- Forberedelsestid: 1-2 timer pr. team
Hvis det er muligt, er det oplagt at begynde dagen med en fælles samling, arbejde i blandede grupper eller på klassetrin og slutte af med en samling igen. Hvert år foreslår Europarådet en titel at arbejde under. I 2023 år var titlen: Sprog er sjovt.
I mindre skala kan man arbejde i sprogtimerne op til den 26. september og afholde en slags fernisering eller udstilling på dagen.
I det følgende gives ideer til involverende sprogaktiviteter.
Hele skolen/på tværs af årgange:
- Alle klasser/hold får tildelt et sprog, de skal arbejde med.
Tip: De yngste elever får sprog, der minder om dansk, eller hvis et andet sprog end dansk er udbredt i klassen, så det sprog.
Et af sprogene kan være ’emoji’.
Hvis der er tradition for udlandsophold på skolen, kan den rejsende årgang arbejde med det dominerende sprog i destinationslandet.
- Alle klasser/hold lærer første vers af Mester Jakob på ’deres’ sprog. De øver sig i løbet af dagen og fremfører til sidst for hinanden. Sangen kan synges som kanon, der kan synges mange gange: kraftigt/svagt, hurtigt/langsomt osv.
- Sprog på skolen: Hvor mange sprog tales/forstås på skolen? Lav evt. et barometer eller en graf, som kan hænges op et centralt sted.
- Alle klasser/hold skal skrive ord til en fælles Sprogregnbue, som sidst på dagen sættes sammen til en regnbue. Sjovt er det her at se, hvordan eleverne opdager, hvor mange transparente ord, der findes.
De yngste: Mundtlig sprog efter 4. klasse:
”Eleven kan deltage i sproglege.”
Kultur efter 4. klasse:
”Eleven har viden om kulturs betydning for forståelse af sig selv og andre.”
- En rejse: Find evt. en video med take off. Eleverne laver deres egne pas. De lærer ord og fraser fra ’deres’ sprog. De gætter på og lærer betydningen af dialoger, som lærerne enten opfører, eller finder optagelser af på nettet.
- En kulinarisk oplevelse: Eleverne tilbereder og smager mad fra ’deres’ sprog/land. Måske er der sammenfald, måske minder nogle retter om hinanden?
- En sprogslange: Eleverne skriver ord som hej, goddag, farvel og godnat på udendørsområder med kridt og hopper på ordene, mens de siges.
- En leg: Eleverne kan lære rim og remser eller fagtelege på ’deres’ sprog. Måske minder nogle om danske rim og remser?
De mellemste: Mundtlig sprog efter 7. klasse:
”Eleven kan udveksle enkle, forberedte informationer om faktuelle emner.”
Kultur efter 7. klasse:
”Eleven kan fortælle om kulturelle forskelle og ligheder i enkle kulturmøder.”
- En undersøgelse: Eleverne kan undersøge fakta om et sprog. Man kan fx se på transparente ord, låneord, antal mennesker, der taler sproget i et land samt uden for landets grænser. Informationerne kan evt. sættes sammen til en video i formatet “Vidste du at” og vises sidst på dagen.
- En kulinarisk oplevelse: Eleverne tilbereder og smager mad fra ’deres’ sprog/land. Måske er der sammenfald, måske minder nogle retter om hinanden? Eleverne kan evt. lave små tv-køkkenet-videoer og oversætte ord og fraser til ’deres’ sprog.
- En leg: Eleverne kan selv finde ord og fraser på ’deres’ sprog, som skrives på quiz og byt-papirer.
- En kreativ opgave: Lav et sprogtræ: Eleverne kan undersøge fx de nordiske sprog i et sprogtræ, de germanske eller latinske og på den måde få et visuelt udtryk for forskelle og ligheder. Læreren kan på forhånd udvælge, hvilke ord eleverne skal arbejde med.
En debat: Eleverne kan debattere og diskutere, hvorfor det er godt at kunne mange sprog. Tildel dem evt. forskellige roller, så det bliver et rollespil, hvor en forælder, en elev, en turist, en lokal, en sproglærer, en ny ven, en hotelejer osv. deltager
De ældste: Mundtlig sprog efter 9. klasse:
”Eleven kan indgå i spontane samtaler om forskellige emner i et sprog, der passer til situationen.”
Kultur efter 9. klasse:
”Eleven kan kommunikere om egne og andres kulturmøder.”
- Et besøg: Få besøg af tidligere elever, der kan fortælle om sprogmøder, de har indgået i efter grundskolen. Måske vil elever fra den lokale ungdomsuddannelse være med?
- En quiz: Læreren kan lave en sprogquiz. Ideer:
- Oversæt sætninger til forskellige sprog. Pointgivning efter hvor nøjagtigt, der oversættes.
- Udtalejamboree: skriv sætninger på forskellige sprog, som eleverne skal udtale.
- Farve/flag-kombi: Hvor mange flag kan man huske, hvor farven rød indgår, hvor der er et kors, hvor striberne er vandrette osv.
- En debat: Eleverne kan debattere og diskutere, hvorfor det er godt at kunne mange sprog. Tildel dem evt. forskellige roller, så det bliver et rollespil, hvor en forælder, en elev, en turist, en lokal, en sproglærer, en ny ven, en hotelejer osv. deltager.
- En sjov time: Eleverne kan finde tongue twisters på ’deres’ sprog, øve sig i at sige dem, optage og tekste til dansk. Et sjovt indslag til en fællessamling.
- Et kulturmøde: Meld klassen til en Sprogtime på ECML’s hjemmeside.
Inspiration:
Mester Jakob: Søg på: Mester Jakob verden rundt
Sprogregnbue: Søg på: Sprogregnbue på Google og Youtube
Konkurrencer, inspiration og deltagelse: https://edl.ecml.at/
Merchandise: På hjemmesiden European Centre of Modern Languages https://edl.ecml.at/ kan man hvert år bestille forskelligt merchandise som armbånd, blyanter, kort, plakater og klistermærker.